Förvaltningsmyndigheter har ett antal lagstadgade skyldigheter när det kommer till hantering av information. Det kan handla om skyldigheten att informera i vissa situationer eller på vilket sätt man dokumenterar inhämtade uppgifter. Skyldigheten att iaktta objektivitet är reglerad i bland annat regeringsformen och förvaltningslagen, även om termen "objektiv" är inhämtad från vetenskapsteoretiska principer om hantering av information. Objektivitetsprincipen hänger samman med principen om opartiskhet, vilken i sin tur reglerar att tjänstepersoner vars arbete inkluderar myndighetsutövning inte ska diskriminera och att information om privatpersoner ska hanteras på ett rättssäkert sätt.
Att hantera information på ett objektivt sätt är dock långt ifrån en självklarhet, enligt den senare tidens larmrapporter är inte ens artificiella informationshanteringssystem opartiska. Det är med detta i åtanke som vi som en organisation som verkar för demokrati och rättsäkerhet har utvecklat ett antal utbildningar för personal inom offentlig sektor med inriktning på hantering av information. Genom utbildningarna erbjuder vi personalen ett antal tekniker och verktyg som kan användas i varje enskilt ärende.
Nedan har vi samlat ett urval av kortare utbildningar. Om det i din sektor eller din förvaltning finns några andra specifika behov inom informationshantering har vi möjlighet att anpassa utbildningarna efter de aktuella behoven. För mer information om utbildningarnas omfattning och innehåll vänligen kontakta oss. Du är också välkommen att kontakta oss för att få en fullständig lista på de utbildningar vi tillhandahåller.
Vilket är det mest framgångsrika sättet att förmedla viktig information? Myndigheter med informationsansvar utmanas ofta i själva processen att informera av ett antal hinder. Under utbildningen får deltagarna diskutera dessa hinder och hur man kan undvika dem. En ökad medvetenhet om villkoren för en lyckad kommunikation får som konsekvens både en effektivare informationshanteringsförmåga och ett ökat ansvarstagande för sin roll som myndighetsutövare.
Hur får man förståelse för en annan kultur? Vilken roll har den egna kulturen i det arbete som görs inom ramarna för offentliga tjänster? Vilka medel för interkulturell kommunikation har man tillgång till inom sin tjänst och hur används dessa? Utmaningen för många sektorer inom det offentliga är att bygga upp ett förtroende från de som söker samhällets tjänster. Att ett respektfullt bemötande främjar förtroendeutveckling står ganska klart, men hur gör man för att inte brista i respekt? Vilka gränsdragningar kan man göra när det gäller personlig integritet ur ett flerkulturellt perspektiv?
Hur ska man organisera ett samråd så att alla parter har likvärdigt inflytande över kommunikationen? Utmaningarna för myndighetsutövare i samrådssituationer kretsar kring att upprätthålla ett förtroende trots att man har tolkningsföreträde. Hur ska man hantera den typen av utmaningar? Denna kvalitetsutvecklande utbildning leder till ett förbättrat klientbemötande och ett ökat förtroende från allmänheten för förvaltningen ifråga.
Hur ska man effektivisera arbetsuppgifter genom användningen av digitala medel? Samtidigt som digitala medel är avsedda att avlasta personal från tidskrävande uppgifter tenderar de digitala medlen att ta mer tid i anspråk än de besparar. Likaså kan personal uppleva frustration över att vissa arbetsuppgifter som kräver hantering av utbidlad personal övertas av digitala beslutsfattare och bedömare. Deltagarna får under denna utbildning arbeta med frågor om digitala medels neutralitet, säkerhetsaspekter och gränser för utförande av uppgifter.
Vi arbetar ständigt med att uppdatera utbildningslistan utifrån aktuella behov. Kontakta oss för att få mer information.